Archief

Expositie nalatenschap Jelle Hartsema in De Semmelstee...

1 Jelle Hartsema flyerIn buurtcentrum De Semmelstee aan de Semmelweisstraat 182 is nog tot 28 maart 2022 een verkoopexpositie van het werk van Jelle Hartsema, beeldend kunstenaar. Hij woonde jarenlang aan de S.O.J. Palmelaan in de wijk Hoornse Meer en overleed in 2020 op 90-jarige leeftijd.

Jelle Hartsema werd geboren in Zoutkamp in op 19 januari 1930. Na de middelbare school ging hij studeren aan Academie Minerva te Groningen, waar hij in 1949 afstudeerde en ook de L.O-akte tekenen behaalde. Van 1949 tot 1957 was hij werkzaam als reclametekenaar in het bedrijfsleven.
Nadat hij in 1958 het diploma MO-A handvaardigheid behaalde begon een carrière als leraar aan de voorlopers van wat nu Noorderpoort Alfa-college zijn. Na het behalen van het diploma MO-B handvaardigheid gaf Jelle tevens les als gastdocent aan de lerarenopleiding van de School voor Handenarbeid (Snieschoule) en verzorgde hij de lay-out voor het Maandblad voor Handenarbeid. In die jaren brak hij ook door als graficus door de memoires van oud-politicus Fedde Schurer te illustreren.

Lees meer...

Tijdelijk pop-up restaurant voor goede doelen in Corpus den Hoorn/Hoornse Meer

1HappietarisBurgemeester Koen Schuiling heeft woensdag 20 november de 25e editie van Happietaria geopend aan de Henri Dunantlaan. Happietaria is een jaarlijks terugkerend, tijdelijk pop-up restaurant dat mensen bewust wil maken van een goede doel. Het studenteninitiatief is volledig afhankelijk van vrijwilligers en sponsoren. Dit jaar zetten de studenten van 4 christelijke studentenverenigingen zich in voor preventie en bestrijding van mensenhandel in Azië. De opbrengst gaat naar het project ‘Inspired Individuals’ van Tear, dat sociale ondernemers steunt die zich inzetten tegen mensenhandel. Eet een hapje mee! Het kan tot en met 19 december. Meer informatie vind je op de website van Happietaria

Henk Cools

In Memoriam:
foto Henk Cools 2019Henk Cools heeft zich vele jaren lang op vele manieren ingezet voor ‘zijn wijk’, Corpus den Hoorn. Op 1-06-2019 overleed hij. Op heel veel terreinen is hij als vrijwilliger actief geweest. Zo was hij jarenlang voorzitter van de wijkraad Corpus den Hoorn. Mede door zijn inzet kwam het nieuwe buurtcentrum De Semmelstee. Hij heeft door zijn werk in de redactie van De Zuidwester ervoor gezorgd, dat deze wijkkrant geworden is tot wat het nu is: een mooie krant voor Corpus den Hoorn en Hoornse Meer. Als prominent bestuurslid van Huurdersbelang Groningen-Zuid kwam hij jarenlang op voor de belangen van de huurders van woningcorporatie De Huismeesters. Wij danken Henk voor zijn grote inzet voor de Wijkraad Corpus den Hoorn en De Zuidwester. Wij wensen zijn vrouw, dochters, kleinzoons en verdere familie veel sterkte en troost in de herinnering aan wie hij was en wat hij heeft gedaan.

Dementie in de Wijk, theatervoorstelling Let's Gro

Graag nodigen we u uit voor de prachtige voorstelling: ‘Dementie in Theater - Dag Mama’. Kom haar samen met ons beleven! Door middel van de prachtige muziek en levensechte scenes kruipt u in de huid van de mens met dementie. U beleeft én begrijpt als nooit tevoren wat de ziekte met hem of haar doet. Niet eerder kwam u zo dichtbij. Met de selectie van inzichten en handvatten kunt u vervolgens het béste geven. Zodat het leven met dementie zoveel mogelijk een gelukkig leven kan zijn. Voor iedereen. Voor meer info zie website: http://dagmama.fikket.com/

'Wondermooi!  – Happinez:  Diverse symposia bezocht en workshops gevolgd. Niet eerder zo tot in m’n ziel geraakt. Dit had ik veel eerder willen weten!!
– Ida Samplonius, zorgprofessional:  Een cadeau om samen met mijn mama nog een mooie tijd tegemoet te gaan.
– Grace Cemille, dochter:  Must voor naasten en instanties.
– Recensie Gelderlander: 'Meesterlijk' – Adelheid Roosen.
DAG MAMA geniet bekendheid in Nederland en België, met reportages door onder andere de NPO-programma’s NIEUWSUUR en LANDINWAARTS.

Deel van de zuidelijke ringweg in de zomer vijf weken afgesloten

Bron DvhNVan 20 juli tot en met 24 augustus 2018 is de zuidelijke ringweg (N7) in de richting Hoogezand tussen het Julianaplein en de Europaweg afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort (CHP) gaat in deze periode de bouwkuip voor de verdiepte ligging aanleggen. Aan de zuidkant van de weg worden hiervoor damwanden ingetrild. Het verkeer wordt omgeleid (zie bijgaand kaartje). Na het herijkingsbesluit over de drie optimalisaties in november 2017 is afgesproken dat CHP een nieuwe planning moest afgeven voor 1 juni. Uit deze nieuwe planning van CHP blijkt dat het project gaat uitlopen. Doordat de stuurgroep ARZ instemt met de zomerstremming kan dit worden teruggebracht naar circa twee jaar. Daardoor verschuift de openstelling van de weg van 2021 naar 2023. Meer maatregelen om de uitloop te beperken worden onderzocht.

Lees meer...

Impressie van de bewonersbijeenkomst van 17 oktober jl.

Aan : dhr. H. Cools, wijkraad Corpus den Hoorn en redactie Zuidwesterkrant. Van : Hilda Grave, namens Johan Norda (directeur Facilitair Bedrijf Martini Ziekenhuis)  Betreft: bewonersbijeenkomst 17 oktober jl.

Impressie van de bewonersbijeenkomst van 17 oktober jl.: In het Martini Ziekenhuis ontvingen we een aantal bewoners die zich had aangemeld in vervolg op onze uitnodiging.
Terugkoppeling in vervolg op het vorige overleg in mei: In dit overleg bleek dat bij een aantal bewoners behoefte was aan een gesprek over problemen met parkeren in de wijk. Dit heeft geleid tot een vervolggesprek met een aantal bewoners waarin de volgende afspraken zijn gemaakt:
- parkeren: de bewoners zijn in contact gebracht met de Gemeente en deze personen zijn met elkaar in gesprek over ontwikkelingen en oplossingen. Op inhoud kan het ziekenhuis geen terugkoppeling geven. Het ziekenhuis is in deze geen partij meer. - bewegwijzering: de verzoeken met betrekking tot de bebording zijn voorgelegd aan de Gemeente.

Lees meer...

Donderdag 18 mei was WIJK-KLUSDAG De Huismeesters

Donderdag 18 mei trekken alle medewerkers van De Huismeesters de Groninger wijken in om te klussen! 1klusWij weten dat goed wonen verder gaat dan alleen een goede woning. De buurt bepaalt voor een groot deel of bewoners prettig wonen. Wij dragen hier graag aan bij. Daarom steken we donderdag 18 mei 2017 de handen uit de mouwen in de Groninger wijken.
Heb jij een goed idee?  Weet jij een leuke klus of activiteit voor een complex, straat of buurt? Iets waarvan je vindt dat het de leefbaarheid vergroot? Bloemetjes planten, brandgangen schoonmaken, speeltuintjes opknappen, koffie schenken in een verzorgingshuis, wij staan overal voor open. Dus laat het ons weten; wij gaan graag aan de slag! Mail je idee naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Lees meer...

Operatie Steenbreek trok de wijk in!

Operatie Steenbreek is een samenwerking van verschillende Nederlandse gemeentes om verdere verstening van de Nederlandse tuinen tegen te gaan. 1Operatie SteenbreekDe gemeente Groningen ondersteunt dit onttegelingsproject. Steeds vaker ontstaan in de stad namelijk problemen met de afwatering, waardoor bijvoorbeeld kelders onderlopen. Een groene tuin zorgt ervoor dat niet al die regenbuien door het riool hoeven worden opgevangen. Van half maart tot en met 13 mei is in Helpman, De Wijert en Corpus den Hoorn het eerste Buurt & Tuinfestival Steenbreek. Met o.a. voorlichting over verstening, workshops ‘natuurrijk tuinieren’, en buurtacties om tegels op te halen in ruil voor een plant; elke tegel is welkom. Op 13 mei wordt er afgesloten met een groenmarkt op het Overwinningsplein.
Het belang van groen: In sommige wijken is inmiddels zo weinig groen meer dat ware ‘hitte-eilanden’ ontstaan: plekken waar de warmte ’s zomers niet weg kan en de temperatuur flink oploopt. Ook veroorzaakt de toename van tegeltuinen problemen met de afwatering waardoor kelders onderlopen. Regenwater kan immers niet wegzakken in de grond. Genoeg redenen dus om wat tegels te laten plaatsmaken voor planten! Met tips, regelingen, een tv-serie, kortingsbonnen, lezingen en brochures probeert Operatie Steenbreek Groningen Stadjers te enthousiasmeren voor een groene tuin. Groen in je tuin heeft allerlei voordelen: het is bewezen gezond, biedt voeding voor insecten en dieren, en zorgt voor een beter klimaat in de stad.

Lees meer...

WIJ Groningen - Zorg & Ondersteuning

1WIJ‘WIJ Groningen – Zorg en ondersteuning voor de inwoners van Groningen. Zie Filmpje YouTube (klik)
De hulp en zorg in Nederland is onderhevig aan veranderingen. Ook in Groningen. Daarom is WIJ Groningen gestart in 2015, met teams in Beijum en in de Oosterparkwijk. Vanaf januari 2016 starten ook de WIJ teams in de Korrewegwijk, Lewenborg en Hoogkerk. Eind 2016 is WIJ Groningen in elf wijkteams vertegenwoordigd. In deze korte animatiefilm wordt uitgelegd wat WIJ Groningen precies voor de inwoners van Groningen kan betekenen.’

Bezorgdheid en steunbetuigingen op informatieavond vluchtelingen

De theaterzaal van de Martiniplaza zit nagenoeg vol bij de informatieavond over de noodopvang van 550 vluchtelingen aan de Van Swietenlaan. Burgemeester Peter den Oudsten, wethouder Roeland van der Schaaf en Henk Wolthof, unitmanager Noord van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) Noord beantwoorden bezorgde vragen van kritische bewoners, maar ontvangen ook steunbetuigingen.
NAGEKOMEN INFO: De gemeente Groningen levert een bijdrage aan de opvang van vluchtelingen. Dat gebeurt via noodopvang aan de Van Swietenlaan 23. Op vrijdag 16 oktober 2015 is het gebouw opgeleverd en zijn de eerste vluchtelingen gearriveerd. Op de website van de gemeente Groningen  http://gemeente.groningen.nl/noodopvang-vluchtelingen vindt u de meest actuele informatie, veel gestelde vragen en antwoorden en contactgegevens.

Lees meer...