Baggerwerkzaamheden Corpus den Hoorn

IppelDredging 1In opdracht van de Gemeente Groningen start Ippel Dredging in januari 2019 met baggerwerkzaamheden bij u in de wijk. Met deze brief willen wij u hierover informeren.  Waarom baggeren? Baggeren is belangrijk onderhoudswerk. Als er niet gebaggerd wordt slibben watergangen dicht. Ze kunnen dan minder water afvoeren, wat bij hevige regenval tot overstromingen kan leiden. Daarnaast bevordert baggeren de waterkwaliteit.
Locatie en werkwijze: de baggerwerkzaamheden vinden plaats in de wijk Corpus den Hoorn (zie bijgevoegde kaart) De baggerwerkzaamheden worden grotendeels uitgevoerd met een kraan en een schuifboot, de kraan laadt de baggerspecie in vrachtwagens welke de baggerspecie afvoert naar een stortlocatie. Uiteraard doen wij ons best om de overlast te beperken, maar het is onvermijdelijk dat de werkzaamheden enige hinder met zich mee brengen. Mocht u gedurende de werkzaamheden overlast ervaren kunt u dit melden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Vr. groet, C. van Driel -  Ippel Dredging BV

Alle wijkvestigingen Groninger Forum bibliotheek langer open per 3 september

1Forum BibliotheekIn navolging van de wijkvestiging Lewenborg van de Groninger Forum bibliotheek gaan ook alle overige wijkvestigingen – Beijum, Hoogkerk, Selwerd, Vinkhuizen en de Wijert - langer open. Met ingang van 3 september zijn alle wijkvestigingen van maandag tot en met vrijdag geopend van 08.30 tot 17.30 uur. In de wijkvestigingen van het Groninger Forum komen veel functies samen, zoals leren, lezen, informeren en ontmoeten. Omdat de wijkvestigingen langer open gaan, worden er in de toekomst ook meer activiteiten georganiseerd. Te denken valt aan activiteiten speciaal gericht op jeugd, het leren van basisvaardigheden voor volwassen en samenwerkingen met de scholen in de wijk.
Selfservice & fullservice Van 08.30 – 13.00 uur zijn de zogenaamde selfservice uren en kunnen boeken worden uitgeleend en ingeleverd met behulp van zelfbedieningsapparatuur. Ook is er een gastheer/-vrouw aanwezig om bezoekers wegwijs te maken in de bibliotheek. Van 13.00 – 17.30 uur kunnen bezoekers van alle faciliteiten gebruik maken en is er een bibliotheekmedewerker aanwezig (fullservice).
Openingstijden vanaf 3 september 2018 Groninger Forum Bibliotheek Lewenborg, Beijum, Hoogkerk, Selwerd, Vinkhuizen, De Wijert Maandag tot en met vrijdag 08.30 – 13.00 uur selfservice 13.00 – 17.30 uur fullservice Voor de meest actuele openingstijden check: www.groningerforum.nl/openingstijden

Lees meer...

Plaatsing extra containers aan Boerhaavelaan

Onderwerp: extra ondergrondse glas-, en papiercontainers   Datum: 4 december 2017logogemeentegroningen

Geachte bewoners van de Boerhaavelaan e.o.,
De gemeente Groningen wil graag de voorzieningen verbeteren op het gebied van afvalscheiding. Dit gebeurt onder andere door het plaatsen van extra containers voor glas, papier en textiel. Aan de Boerhaavelaan komen binnenkort nieuwe ondergrondse afvalcontainers.
Glas en papier:
Binnenkort komen aan de Boerhaavelaan nieuwe afvalcontainers. Er komen twee ondergrondse containers voor glas en één ondergrondse container voor papier. De containers komen op het trottoir op de hoek van de Boerhaavelaan en de Hippocrateslaan.
Haal alles uit je afval: Onder het motto 'Haal alles uit je afval!' proberen we in onze stad zoveel mogelijk afval opnieuw te gebruiken. Daarom plaatsen we op verschillende plekken in de stad nieuwe, liefst ondergrondse, afvalcontainers voor het gescheiden inzamelen van afval dat veel herbruikbare grondstoffen oplevert. Gebruikt glas wordt op kleur ingezameld en van de scherven wordt opnieuw wit, bruin en groen glas gemaakt. Oud papier is grondstof voor nieuw papier.
Informatie:
Hebt u vragen naar aanleiding van deze informatie? Belt u dan met Arjan-Kees Brinkman van de gemeente via tel. 14 050 of kijk op www.groningen.nl/afval

Met vriendelijke groet,
Anne-Krijn Piersma - Stadsdeelbeheerder Zuid

NIEUWSBRIEF: 'Wat speelt er in uw wijk?'

logogemeentegroningen
Elke week stuurt de gemeente een e-mail nieuwsbrief over

het belangrijkste nieuws uit uw buurt!

Meld u aan via de

website www.
gemeente.groningen.nl/nieuwsbrief

Raad zoekt vrouw

logogemeentegroningenMeer vrouwen in de Groningse gemeenteraad. Dat is het doel van de campagne ‘Raad zoekt Vrouw’ van de Groningse raad. De campagne wil Groningse vrouwen interesseren voor het werk als raadslid. Op donderdag 29 juni was er daarom een Meet & Greet in het stadhuis met PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul, onderneemster Marja Doedens en vrouwelijke raadsleden uit de raad. De raad nodigt vrouwelijke Stadjers van harte uit voor een inkijkje in het werk van een politica. Er zitten nu 13 vrouwen in de gemeenteraad van Groningen en 26 mannen. Precies één op de drie raadsleden is vrouw, het landelijk gemiddelde ligt nog lager. “Dat moet beter”, vindt D66-raadslid Wieke Paulusma, één van de initiatiefnemers van ‘Raad zoekt Vrouw’. “Na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar zou de verhouding in Groningen fiftyfifty moeten zijn. De gemeenteraad moet een goede afspiegeling zijn van de inwoners. Even divers als de stad zelf.”
Man-vrouwverhouding  Meer vrouwen in de raad is beter voor de politieke besluitvorming, zegt Inge Jongman, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Uit onderzoek blijkt dat je als raad met een goede man-vrouwverhouding beter afgewogen besluiten neemt. Mannen focussen op andere dingen.” VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge vult aan: “Vrouwen kunnen met hun 'female touch' van grote waarde zijn als volksvertegenwoordiger. Daar waar mannen vaak meteen vooraan staan, twijfelen vrouwen eerder. Vaak onterecht. Niet twijfelen, gewoon doen!"

Lees meer...

De Huismeesters verstevigt negentig balkons in De Wijert

1LOGO HuismeestersDe woningcorporatie heeft in drie woongebouwen geconstateerd dat de balkons aan de achterzijde niet aan de huidige bouwnorm voldoen. De bewoners mogen het balkon tijdelijk niet gebruikten. De bewoners van de betrokken woningen en de gemeente Groningen zijn hierover inmiddels geïnformeerd. Het gaat om woongebouwen in de Reviusstraat (101 – 159; oneven), Camphuysenstraat (101 – 159; oneven) en Spieghelstraat (1 – 59; oneven). “De veiligheid van onze bewoners staat bij ons voorop”, stelt directeur-bestuurder Sije Holwerda van De Huismeesters.
Balkons verstevigen: De Huismeesters laat stempels (metalen palen) plaatsen onder alle balkonplaten aan de achterkant van het gebouw. Deze stempels zorgen voor extra ondersteuning, zodat bewoners weer gebruik kunnen maken van hun balkon. Alle balkons aan de voorkant van de woningen voldoen aan de huidige bouwnorm. Bewoners kunnen daarom gebruik blijven maken van deze balkons.
Werken aan definitieve oplossing: De Huismeesters stelt een vervolgonderzoek in zodat zij precies weet wat er aan de hand is. Ook wordt onderzocht wat de beste definitieve oplossing is. Bewoners worden hierover door De Huismeesters geïnformeerd.

Schatkamer voor creatievelingen - 'DOEDERTOE'

Pimpwerkplaats Doedertoe opent deuren voor iedereen op nieuwe locatie, Rabenhauptstraat 45, achter het centraal station. De afgelopen weken is er keihard gewerkt om een nieuwe werkplaats in te richten. En deze maand is het zover: iedereen kan weer inlopen om kringloopspullen een tweede leven te geven met alle mogelijke benodigdheden die staan uitgestald als in een snoepwinkel. Doedertoe is een schatkamer voor creatievelingen. Om er gezellig uit te zijn en iets moois voor thuis mee te nemen. Betalen kan naar keuze met tijd en talent: een goede daad voor een ander of een vrije gift. Om het geld hoeft niemand het te laten. Doedertoe is non-profit en wil blijheid verspreiden en mensen samen brengen. Dit project steunt volledig op goodwill, giften en vrijwilligers. Om kosten te kunnen dekken is de sprankelende ruimte tegen betaling te lenen voor uw feestjes en bijeenkomsten, in- of exclusief materiaal. Inbreng materiaal altijd welkom.
Informatie: www.doedertoe.nl  Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KLEDINGINZAMELING VOOR VOEDSELBANK

Maxima STAD  Iedere vrijdag is er van 16.00 - 18.00 uur inzameling van kleding voor Maxima in de hal van het MFC De Wijert/Helpman, PC Hooftstraat 1. De kleding is voor de bezoekers van de Voedselbank. De Voedselbank werkt samen met Kledingbank Maxima (voor minima), Oosterhamriklaan 91. Het gaat om schone en gangbare kleding, schoenen, tasjes, sieraden en kinder)boeken. De voedselbank helpt wekelijks 600 huishoudens; waarvan ongeveer 600 kinderen. Goede kleding is voor kinderen erg belangrijk. Het vergroot het zelfvertrouwen en het voorkomt vaak pestgedrag. Alle informatie en foto's staan op www.kledingbankmaxima.nl 
Er is geen inzameling in de kerstvakantie. 

Leven in Stad - subsidie aanvragen - tot € 500,-

1LOGOindexWil jij iets organiseren voor de studenten en Stadjers uit jouw buurt? Bijvoorbeeld een buurtsportdag, straatbarbecue of wijkfeest? We helpen je graag met een subsidie van maximaal € 500. Met de unieke Leven-In-Stad-subsidie betaalt de gemeente Groningen mee aan jouw evenement. Het gaat daarbij om een gebeurtenis voor studenten en Stadjers samen: in een straat, buurt of wijk in de gemeente Groningen.
De spelregels:

  • De subsidie is maximaal € 500, we kijken daarbij naar wat realistisch is
  • De begroting klopt
  • Je zorgt zelf voor de promotie van het event
  • Na afloop ontvangen we een verslag (video, foto of geschreven) voor op onze website
  • We kunnen een fotograaf sturen om foto’s te maken voor op deze website; de fotograaf moet dus de gelegenheid krijgen om foto’s te maken
  • Je kan gevraagd worden om Leven in Stad-promotie te doen tijdens het evenement (bijvoorbeeld door een vlag of poster op te hangen).Hoe vraag je deze subsidie aan? Stuur je verzoek in via het aanvraagformulier hieronder. (ZIEhttp://leveninstad.nl/wonen-in-stad/initiatieven-van-groningers/subsidie-aanvragen/ ) Wij beoordelen of je event aansluit op het thema Leven in Stad en zo ja voor hoeveel subsidie je in aanmerking komt.

Torenflat met historie komt van de grond...

Scan0004

Subcategorieën

Redactie

De Zuidwester is een uitgave van de Stichting Wijkraad Corpus den Hoorn.

Op de pagina De Zuidwester treft u de digitale versie van de wijkkrant "De Zuidwester" jaargang 2014 t/m 2022 aan. Om te openen Klikt U op een editie die vervolgens geheel opent.

De redactie van De Zuidwester bestaat uit: Matthé Snijders, Annika van Dijk, Golbang Khorasani en Klaasje Vonk.
WIJKKRANT DE ZUIDWESTER ZOEKT VRIJWILLIGERS DIE MEE WILLEN HELPEN OM EEN MOOIE KRANT TE MAKEN.
In ons team is plaats voor twee vrijwilligers.
Tot het takenpakket behoort o.a.: Nieuws vergaren, foto’s maken, artikelen schrijven over wijkgebeurtenissen, interviews houden, contact met onze adverteerders en nieuws leveranciers en de krant indelen. Deze taken worden onderling verdeeld. De krant verschijnt vier keer per jaar in de wijken Corpus den Hoorn en de Hoornse Meer. Vrijwilligers hoeven niet uit deze wijken te komen, maar affiniteit met de wijken is wel belangrijk. De gemiddelde tijd is per kwartaal 10 uren. Inlichtingen via de redactie 06-2550 4536 of per mail redactie@dezuidwesterkrant.nl


Als buurtbewoner is uw bijdrage aan de krant in de vorm van tekst, foto- en film materiaal van harte welkom!
Heeft u interesse in redactie- werk voor de site en/of de krant neem dan contact met ons op. Dit kan via onderstaand adres of via e-mail:
redactie@dezuidwesterkrant.nl


Wijkraad Corpus den Hoorn
06-2550 4536
wijkraad@corpusdenhoorn.nl