Medewerkers van Stadsbeheer controleren regelmatig of onze buitenboel nog netjes is. Ze bekijken dan bijvoorbeeld of de speeltoestellen heel zijn. Of het regenwater goed wegloopt en de struiken niet over het fietspad groeien. Als bij die inspecties blijkt dat iets stuk is, dan wordt de melding opgenomen in de onderhoudsplanning en daarna gerepareerd. Het kan dan gaan om het opnieuw asfalteren van een weg, om de aanplant van nieuwe struiken of het recht leggen van de stoeptegels.
Storingen melden: Bij straatverlichting werkt het anders. Niet alleen omdat overdag meestal niet is te zien of een lamp stuk is, maar ook omdat zo'n inspectie een momentopname is. En dus is de gemeente voor het melden van kapotte straatverlichting afhankelijk van bewoners. Als de verlichting in uw straat niet meer brandt, merkt u dat als eerste. Daarom vraagt Stadsbeheer u om uw medewerking. Als u ziet dat de openbare verlichting in uw straat niet werkt, wilt u dat dan melden bij de gemeente?
U kunt bellen of uw melding digitaal doorgeven:
• Meldpunt Stadsbeheer (050) 367 1000
• www.gemeente.groningen.nl (klik op MeldStad)
• twitter: @stadsbeheer050
Kabelbreuk: In een aantal wijken van de stad zijn de elektriciteitskabels van de openbare verlichting verouderd. Er komen regelmatig breuken in, waardoor soms in een hele straat de verlichting uitvalt. Als u ziet dat in een deel van uw straat de verlichting niet werkt, dan heeft dat waarschijnlijk daar mee te maken. Ook dat kunt u melden bij de gemeente. We proberen dan binnen twee weken de storing te verhelpen. In de winter, als de grond en de kabel bevroren zijn, duurt het soms langer om de verlichting te repareren.
Vervangen kabels: In 2012 is de gemeente begonnen om die oude kabels te vervangen. Aan het eind van dit jaar is al 90 km van de oude kabels vervangen. In de komende jaren worden alle oude kabels vernieuwd. We hopen dat storingen door slijtage dan niet of nauwelijks meer voorkomen. Storingen veroorzaakt door graafwerkzaamheden kunnen dan natuurlijk nog wel voorkomen.