logo transparant150

Deel van de zuidelijke ringweg in de zomer vijf weken afgesloten

Bron DvhNVan 20 juli tot en met 24 augustus 2018 is de zuidelijke ringweg (N7) in de richting Hoogezand tussen het Julianaplein en de Europaweg afgesloten. Aannemer Combinatie Herepoort (CHP) gaat in deze periode de bouwkuip voor de verdiepte ligging aanleggen. Aan de zuidkant van de weg worden hiervoor damwanden ingetrild. Het verkeer wordt omgeleid (zie bijgaand kaartje). Na het herijkingsbesluit over de drie optimalisaties in november 2017 is afgesproken dat CHP een nieuwe planning moest afgeven voor 1 juni. Uit deze nieuwe planning van CHP blijkt dat het project gaat uitlopen. Doordat de stuurgroep ARZ instemt met de zomerstremming kan dit worden teruggebracht naar circa twee jaar. Daardoor verschuift de openstelling van de weg van 2021 naar 2023. Meer maatregelen om de uitloop te beperken worden onderzocht.
Voordat de zomerstremming start, wordt de tijdelijke weg aan de noordzijde van de ringweg op 8 juli in gebruik genomen. Deze weg loopt van het Europaplein tot het Julianaplein. De tijdelijke weg ligt straks deels op de noordbaan van de ringweg zelf en deels op de plek waar het talud van de ringweg ligt. Voor het verkeer op de A7/N7 vanuit Hoogezand richting Drachten/Assen zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Deze situatie blijft de komende jaren bestaan.
Hinder voor omwonenden Het intrillen van de damwanden gaat overlast opleveren voor de omgeving in de vorm van geluidshinder en trillingen. Er wordt in principe alleen overdag gewerkt, van 7.00 tot 19.00 uur, maar mocht dat nodig zijn is er een uitloop mogelijk tot uiterlijk 23.00 uur. Indien nodig kan de periode uitgebreid worden met een zesde week. Om de overlast verder te beperken, worden de damwanden ingebracht met een speciaal hoogfrequent trilblok, dat voor minder trillingen en geluid zorgt. Omwonenden krijgen een brief met een toelichting en een uitnodiging voor inloopbijeenkomsten op 3 en 4 juli.
Planning project De aanleg van het project dwars door de stad is een complex geheel. CHP heeft meer tijd nodig gehad om het definitief ontwerp af te ronden. Daarbij heeft CHP een aantal mogelijkheden in beeld gebracht om deze uitloop zo veel mogelijk te beperken. De zomerstremming is de eerste beheersmaatregel die wordt uitgevoerd. Hierbij wordt gekozen voor een korte, intensieve periode met overlast. Dit is om een langere periode van vertraging en overlast doordat in de nacht gewerkt moet worden te voorkomen.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan het uitvoeringsontwerp voor de bouwkuip, met daarin de uitvoeringstekeningen. Voor deze werkzaamheden definitief kunnen starten, moet de projectorganisatie dit ontwerp nog toetsen op veiligheid en beheersbaarheid. Alleen als de toetsing hierop positief verloopt, zal definitief toestemming worden verleend voor de zomerstremming.     FOTO - BRON: Dagblad vh.Noorden

Bewonersbijeenkomst wo. 23 mei a.s. GEANNULEERD..!

logocorpus250Aangezien er te weinig aanmeldingen zijn voor de geplande bewonersbijeenkomst op 23 mei a.s., hebben we besloten
de bijeenkomst te annuleren.

KardingeRun breidt uit tijdens jubileum editie

1Kardigerun5Het weekeinde van 7 en 8 juli staat het Kardinge gebied in het teken van modder, obstakels en bikkels die meedoen aan de vijfde editie van de KardingeRun. Na vier succesvolle runs de afgelopen jaren, breidt de jubileum editie uit met een nieuwe afstand: de 12 kilometer!

Parcours: De start vindt plaats voor de ingang van Sportcentrum Kardinge. De routes voor de vijfde editie zijn uitgestippeld over 5, 8, 12 en 16 kilometer. In tegenstelling tot de voorgaande edities, zijn de routes dit jaar allemaal unieke rondes. In de 12 en 16 kilometer ligt er meer focus op statische kracht, behendigheid en uithoudingsvermogen. Gezien het grote aantal deelnemers dat ook dit jaar weer verwacht wordt, is voor deze editie besloten om er weer een heel KardingeRun weekeinde van te maken. Op deze manier verbetert de doorstroming in het parcours en zijn er minder wachttijden bij obstakels. De routes en de obstakels zijn zoals elke editie uitgestippeld in overleg met Natuurmonumenten, die naast beheerder van het gebied ook aan het evenement gekoppeld is als goede doel.

Obstakels: Tijdens de run komen de deelnemers verschillende hindernissen tegen met water, modder en andere uitdagingen. Ook de Kardinger bult is onderdeel van het uitdagende parcours. Voor de realisatie van het parcours werkt de KardingeRun samen met bedrijven uit de survival wereld en verschillende bouwbedrijven, zoveel mogelijk afkomstig uit Noord-Nederland. Door een combinatie van deze samenwerking en de bestaande elementen uit de natuur in het gebied wordt een compleet en afwisselend parcours neergezet.

Familie Run: Bikkels heb je in alle soorten en maten. Ook dit jaar is de Familie Run (voorheen ouder-kind loop) weer een onderdeel van de KardingeRun. Tijdens dit onderdeel kunnen jonge bikkeltjes over stoere hindernissen klimmen en lekker door de modder rennen. Deze hindernissen zijn geschikt voor bikkels vanaf 7 jaar, maar ook uitermate uitdagend voor volwassenen. De FamilieRun start zondag 8 juli om 09:30 uur als eerste dag-onderdeel van de KardingeRun, zodat de kinderen vrij baan hebben op het 5 kilometer parcours.  Meer informatie en aanmelden op www.kardingerun.nl

Nieuws over gemeenteraadsverkiezingen: uitstel 21 maart naar 21-11-'18

Vanwege de gemeentelijke herindeling zijn er op 21 maart géén gemeenteraadsverkiezingen in Groningen. Die worden bij ons gehouden op 21 november.

De stempas voor de gemeenteraadsverkiezingen ontvangt u dan ook pas begin november 2018. Wel kunt u op 21 maart stemmen bij het referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
Meer informatie op https://gemeente.groningen.nl/referendum

Impressie van de bewonersbijeenkomst van 17 oktober jl.

Aan : dhr. H. Cools, wijkraad Corpus den Hoorn en redactie Zuidwesterkrant. Van : Hilda Grave, namens Johan Norda (directeur Facilitair Bedrijf Martini Ziekenhuis)  Betreft: bewonersbijeenkomst 17 oktober jl.

Impressie van de bewonersbijeenkomst van 17 oktober jl.: In het Martini Ziekenhuis ontvingen we een aantal bewoners die zich had aangemeld in vervolg op onze uitnodiging.
Terugkoppeling in vervolg op het vorige overleg in mei: In dit overleg bleek dat bij een aantal bewoners behoefte was aan een gesprek over problemen met parkeren in de wijk. Dit heeft geleid tot een vervolggesprek met een aantal bewoners waarin de volgende afspraken zijn gemaakt:
- parkeren: de bewoners zijn in contact gebracht met de Gemeente en deze personen zijn met elkaar in gesprek over ontwikkelingen en oplossingen. Op inhoud kan het ziekenhuis geen terugkoppeling geven. Het ziekenhuis is in deze geen partij meer. - bewegwijzering: de verzoeken met betrekking tot de bebording zijn voorgelegd aan de Gemeente.

Lees meer...

Plaatsing extra containers aan Boerhaavelaan

Onderwerp: extra ondergrondse glas-, en papiercontainers   Datum: 4 december 2017logogemeentegroningen

Geachte bewoners van de Boerhaavelaan e.o.,
De gemeente Groningen wil graag de voorzieningen verbeteren op het gebied van afvalscheiding. Dit gebeurt onder andere door het plaatsen van extra containers voor glas, papier en textiel. Aan de Boerhaavelaan komen binnenkort nieuwe ondergrondse afvalcontainers.
Glas en papier:
Binnenkort komen aan de Boerhaavelaan nieuwe afvalcontainers. Er komen twee ondergrondse containers voor glas en één ondergrondse container voor papier. De containers komen op het trottoir op de hoek van de Boerhaavelaan en de Hippocrateslaan.
Haal alles uit je afval: Onder het motto 'Haal alles uit je afval!' proberen we in onze stad zoveel mogelijk afval opnieuw te gebruiken. Daarom plaatsen we op verschillende plekken in de stad nieuwe, liefst ondergrondse, afvalcontainers voor het gescheiden inzamelen van afval dat veel herbruikbare grondstoffen oplevert. Gebruikt glas wordt op kleur ingezameld en van de scherven wordt opnieuw wit, bruin en groen glas gemaakt. Oud papier is grondstof voor nieuw papier.
Informatie:
Hebt u vragen naar aanleiding van deze informatie? Belt u dan met Arjan-Kees Brinkman van de gemeente via tel. 14 050 of kijk op www.groningen.nl/afval

Met vriendelijke groet,
Anne-Krijn Piersma - Stadsdeelbeheerder Zuid

NIEUWSBRIEF: 'Wat speelt er in uw wijk?'


Elke week stuurt de gemeente een e-mail nieuwsbrief over

het belangrijkste nieuws uit uw buurt!

Meld u aan via de

website www.
gemeente.groningen.nl/nieuwsbrief

Raad zoekt vrouw

logogemeentegroningenMeer vrouwen in de Groningse gemeenteraad. Dat is het doel van de campagne ‘Raad zoekt Vrouw’ van de Groningse raad. De campagne wil Groningse vrouwen interesseren voor het werk als raadslid. Op donderdag 29 juni was er daarom een Meet & Greet in het stadhuis met PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul, onderneemster Marja Doedens en vrouwelijke raadsleden uit de raad. De raad nodigt vrouwelijke Stadjers van harte uit voor een inkijkje in het werk van een politica. Er zitten nu 13 vrouwen in de gemeenteraad van Groningen en 26 mannen. Precies één op de drie raadsleden is vrouw, het landelijk gemiddelde ligt nog lager. “Dat moet beter”, vindt D66-raadslid Wieke Paulusma, één van de initiatiefnemers van ‘Raad zoekt Vrouw’. “Na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar zou de verhouding in Groningen fiftyfifty moeten zijn. De gemeenteraad moet een goede afspiegeling zijn van de inwoners. Even divers als de stad zelf.”
Man-vrouwverhouding  Meer vrouwen in de raad is beter voor de politieke besluitvorming, zegt Inge Jongman, fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Uit onderzoek blijkt dat je als raad met een goede man-vrouwverhouding beter afgewogen besluiten neemt. Mannen focussen op andere dingen.” VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge vult aan: “Vrouwen kunnen met hun 'female touch' van grote waarde zijn als volksvertegenwoordiger. Daar waar mannen vaak meteen vooraan staan, twijfelen vrouwen eerder. Vaak onterecht. Niet twijfelen, gewoon doen!"

Lees meer...

De Huismeesters verstevigt negentig balkons in De Wijert

1LOGO HuismeestersDe woningcorporatie heeft in drie woongebouwen geconstateerd dat de balkons aan de achterzijde niet aan de huidige bouwnorm voldoen. De bewoners mogen het balkon tijdelijk niet gebruikten. De bewoners van de betrokken woningen en de gemeente Groningen zijn hierover inmiddels geïnformeerd. Het gaat om woongebouwen in de Reviusstraat (101 – 159; oneven), Camphuysenstraat (101 – 159; oneven) en Spieghelstraat (1 – 59; oneven). “De veiligheid van onze bewoners staat bij ons voorop”, stelt directeur-bestuurder Sije Holwerda van De Huismeesters.
Balkons verstevigen: De Huismeesters laat stempels (metalen palen) plaatsen onder alle balkonplaten aan de achterkant van het gebouw. Deze stempels zorgen voor extra ondersteuning, zodat bewoners weer gebruik kunnen maken van hun balkon. Alle balkons aan de voorkant van de woningen voldoen aan de huidige bouwnorm. Bewoners kunnen daarom gebruik blijven maken van deze balkons.
Werken aan definitieve oplossing: De Huismeesters stelt een vervolgonderzoek in zodat zij precies weet wat er aan de hand is. Ook wordt onderzocht wat de beste definitieve oplossing is. Bewoners worden hierover door De Huismeesters geïnformeerd.

Subcategorieën

Redactie

De Zuidwester is een uitgave van de Stichting Wijkraad Corpus den Hoorn.

Op de pagina De Zuidwester treft u de digitale versie van de wijkkrant "De Zuidwester" jaargang 2014 t/m 2017 aan. Op de Archief  pagina treft nog oudere edities (2007 - 2015). In het grote scherm rechts staan de meeste recente uitgaven. Om te openen Klikt U op een editie die vervolgens geheel opent in Issuu.

De redactie van De Zuidwester bestaat uit: Alexandra Cools, Matthé Snijders, Annika van Dijk, Henk Cools (Wijkraad).
WIJKKRANT DE ZUIDWESTER ZOEKT VRIJWILLIGERS DIE MEE WILLEN HELPEN OM EEN MOOIE KRANT TE MAKEN.
In ons team is plaats voor twee vrijwilligers.
Tot het takenpakket behoort o.a.: Nieuws vergaren, foto’s maken, artikelen schrijven over wijkgebeurtenissen, interviews houden, contact met onze adverteerders en nieuws leveranciers en de krant indelen. Deze taken worden onderling verdeeld. De krant verschijnt vier keer per jaar in de wijken Corpus den Hoorn en de Hoornse Meer. Vrijwilligers hoeven niet uit deze wijken te komen, maar affiniteit met de wijken is wel belangrijk. De gemiddelde tijd is per kwartaal 10 uren. Inlichtingen via de redactie 050-52 68 061 of per mail redactie@dezuidwesterkrant.nl


Als buurtbewoner is uw bijdrage aan de krant in de vorm van tekst, foto- en film materiaal van harte welkom!
Heeft u interesse in redactie- werk voor de site en/of de krant neem dan contact met ons op. Dit kan via onderstaand adres of via e-mail:
redactie@dezuidwesterkrant.nl


Wijkraad Corpus den Hoorn
06 - 54 3200 72
wijkraad@corpusdenhoorn.nl